ابرسج
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ابرسج
نوشته شده در پنج شنبه 20 تير 1398
بازدید : 295
نویسنده : بسطام تی وی

 

 

روستای ابرسج یکی از روستاهای بسطام است که در شمال غربی بسطام واقع شده است. نام ابرسج در منابع و متون دوره قاجاریه به بعد با نام متفاوتی از جمله اورسج، اور سیج، ابرسیج آمده و تذکره نویسان و کتاب شناسانی چون زرکلی در الاعلام و بغدادی در هدایه العارفین اوریج» نوشته اند که تصحیفی از اورسیج است وجه تسمیه این روستا به علت وفور درخت است و مردم روستا نام روستای خود را اورسی تلفظ می کنند.

اعتمادالسلطنه نوشته است: «ابرسج در دهنه کوه شاهوار که در شمال غربی جلگه بسطام است واقع شده، دره مزبور از مشرق به مغرب امتداد یافته و باغات زیاد دارد و رودخانه از دره جاری و از وسط باغستان می گذرد اراضی طرفین دره مزروع و در غیر فصل زمستان سبز و خرم است چند چشمه آب سرد گوارا از طرفین جاری است. قریه ابرسیج چهارده مسجد دارد که چهار مسجد آن از ابنیه قدیم است و در دو مسجد از این چهار مسجد تاریخ بنا نگاشته شده اما چون در چوب منبت شده به واسطه کمال قدمت یکی محو شده و خوانده نمیشود ولی تاریخ مسجد سرخان را که در چوب سقف رسم و منبت کرده بودند به دقت و زحمت خوانده و عین عبارت آن این است: (اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم أن المساجد الله فلاتدعوا مع الله احد”، امرو ساعی این بقعه مبارکه خالصا مخلصه لله تعالی شانه العزیز زین العابدین بن خواجه قطب الدین با یزید بن علی باسلان اور سی جی تحریر فیشهر الله المبارک أخر سنه اثنان و ثمانین و ثمانمائه (۸۸۲) عامل این عمارت مبارکه استاد اعز ارجمند خصال نیکو فعال استاد شیخ محمد بن محمود بسطامی با فرزندان حاجی محمود و محمد نجار)

 

 
 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: